دیجیتال مارکتینگ مقوله ای جدید در دنیای تبلیغات به حساب می آید و امروزه به مجموعه ای از فعالیت ها که برای تبلیغ محصول یا خدمات از ابزارهای دیجیتال استفاده می کنند، گفته می شود. اولین بار از دیجیتال مارکتینگ در حوزه تبلیغات تلویزیونی استفاده شد، اما امروزه استفاده از تبلیغات در دنیای فناوری های آنلاین را نیز شامل می شود. امروزه با گستردگی استفاده از اینترنت، کارفرمایان و تولیدکنندگان برای موفقیت در کسب و کار خود و معرفی آن در بازار، نیاز به معرفی محصولات خود در دنیای اینترنت و شبکه های مجازی دارند که در اینجا دیجیتال مارکتینگ با بهره گیری از ابزارهای دیجیتال و موجود در اینترنت، به معرفی و تبلیغ محصولات و کسب و کار می پردازد. اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که دیجیتال مارکتینگ فقط به تبلیغ در حوزه کسب و کارهای آنلاین مربوط نمی شود و افرادی که هنوز هم از شیوه های سنتی اما دیجیتال برای تبلیغات کار خود استفاده می کنند نیز به نوعی از این .مقوله بازاریابی در کار خود استفاده می کنند.
دیجیتال مارکتینگ دارای ابزارهای زیادی است که می توانید از آنها برای تبلیغ و تحلیل کسب و کار خود استفاده کنید، دو مورد از ابزارهای رایگانی که می توانید برای تحلیل کسب و کار خود و همینطور بازاریابی دیجیتال از آن ها استفاده کنید عبارت اند از گوگل آنالیتیکس و کنسول سرچ گوگل که استفاده از آنها مزایای زیادی را برای شما دارد. ابزار اول که به شما معرفی کردیم یعنی ابزار گوگل آنالیتیکس ابزاری است که با استفاده از آن می توانید اطلاعات کلی درباره کاربران خود بدست بیاورید، به عنوان مثال شما با استفاده از آن می توانید درباره بازدیدهای وب سایت خود و همینطور میزان مراجعه کاربران و ... اطلاعاتی را بدست بیاورید که در دیجیتال مارکتینگ کاربرد زیادی دارند. ابزار دوم یعنی کنسول سرچ گوگل ابزاری است که مدیریت سئو وب سایت شما را بر عهده دارد و به شما کمک می کند تا بتوانید سئوی وب سایت خود را به درست ترین شکل ممکن انجام دهید.
عامل موفقیت شما در بازاریابی دیجیتال این است که بتوانید استراتژی مناسبی را برای کار خود داشته باشید و برنامه ریزی خود را نیز براساس همین استراتژی بچینید. برای داشتن یک استراتژی خوب شما در ابتدا باید یک سایت و یا پروتال خوب داشته باشید، بتوانید محتوای خوبی را برای وب سایت خود تهیه کنید، صفحات مختلفی را در شبکه های اجتماعی مختلف داشته باشید تا بتوانید به شکل بهتری با کاربران خود ارتباط برقرار کنید، سعی کنید که اقدام به تولید اینفوگرافیک درباره کسب و کار خود کنید و برخی از اقدامات دیگر که می توانند در این مسیر به شما کمک کنند.
سئو به معنی بهینه سازی موتورهای جستجو در وب است و در حوزه تبلیغات دیجیتال جایگاهی بسیار ویژه و مهم دارد. با استفاده از سئو، سایت شما در موتورهای جستجو بیشتر دیده می شود و به عبارت بهتر رنکینگ سایت شما بیشتر می شود. بنابراین بازدیدکنندگان از وب سایت شما نیز افزایش یافته و همین امر به تبلیغ هر چه بیشتر کسب و کار شما و رونق کسب و کار و فروش محصولات بسیار کمک می نماید. در واقع مخاطبان به سایت هایی که دارای رنکینگ بالا در موتورهای جستجو به خصوص گوگل هستند، اعتماد بیشتری دارند و همین امر سبب می شود تا محصولات شما را با اطمینان بیشتری خریداری نمایند. روش های بسیاری برای بهینه سازی سایت وجود دارد که می توانید با یکی از این روش ها، بازدیدکنندگان از سایت خود را افزایش داده و برند خود را در حوزه گسترده ای به دیگران معرفی نمایید.
مدیر سایت جهت افزایش رتبه سایت و البته افزایش موفقیت در بازاریابی اینترنتی فعالیت هایی را انجام می دهد که اغلب افراد آن را با عنوان سئو داخلی یا همان بهینه سازی داخلی می شناسند و مدیر سایت در سئو داخلی موارد زیر را بررسی می نماید.
- بررسی تگ عنوان ها
- بررسی توضیحات متا
- بررسی محتوا و کلمات کلیدی به کار رفته در آن
- بررسی و بهینه سازی تصاویر
- سرعت بارگذاری سایت برای کاربران
- قابلیت نمایش سایت در تلفن همراه
در برابر سئو داخلی، سئو خارجی قرار دارد که با استفاده از فعالیت در شبکه های اجتماعی، استفاده از انواع بک لینک ها و سایت های معتبر دیگر در سایت خود سبب ارتقاء سایت در میان دیگر سایت ها می شود.
طبق توضیحات بالا رتبه یک سایت برای افراد بسیار حائز اهمیت می باشد در نتیجه افراد همواره به دنبال شرکت و افراد متخصصی جهت افزایش رتبه سایت در میان دیگر رقبا هستند که شرکت سئو با به کار گیری از تکنولوژی روز و متخصصان متبحر چنین خدماتی را به افراد ارائه می دهند.
در حقیقت شرکت سئو سایت شما را به گونه ای بهینه می کند تا در جستجوی صفحات گوگل در بالاترین رتبه قرار گیرد چرا که حضور سایت در رتبه بالا خود سبب افزایش توجه کاربران به آن می شود. شرکت های سئو توانایی انجام دو نوع سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه را دارند ولیکن طبق قوانین رسمی گوگل از سئو کلاه سفید استفاده می کنند چرا که سئو کلاه سیاه شاید بتواند در مدت زمان اندک رتبه سایت شما را ارتقا بخشد ولیکن در نهایت، نتایج به صورت کلی از بین می رود و حتی ممکن است سبب بروز آسیب به سایت شود البته در موارد بسیار حساس سایت از سوی گوگل اخطار دریافت می کند.
گوگل در رتبه بندی هر سایت بیش از 200 فاکتور را در نظر میگیرد که بخشی از آن را می توان با استفاده از سئو کلاه سفید بدست آورد در زیر به برخی از مواردی که توسط سئو کلاه سفید انجام می شود بیان می کنیم.
- افزایش امنیت وب سایت
- سرعت لود شدن وب سایت برای کاربران
- امکان استفاده از داده های ساختار یافته
- کیفیت محتویات سایت
- قابلیت بک لینک های با کیفیت
- توانایی حضور در انواع شبکه های اجتماعی
- قابلیت بهینه سازی تصاویر به کار رفته در وب سایت
در اصل شرکت های سئو با به کار گیری سئو کلاه سفید می توانند موارد بالا را در سایت اصلاح و یا بهینه سازی نمایند تا سایت توسط موتور های جستجوگر به سرعت بازیابی و در رتبه بالایی قرار گیرد.
قطعا در فضای آنلاین موتورهای جستجو در گوگل و بینگ و....به دنبال وب سایت ها و محتویاتی هستند که بهینه سازی شده و کلمات کلیدی کاربر را در بر داشته باشند پس بنابراین شرکت های خدماتی مانند شرکت سئو فرایند پیشبرد محتویات و بهینه سازی محتویات را در وب سایت ها بر عهده گرفته تا رتبه وب سایت را در موتورهای جستجو بالاخص گوگل و...بالا ببرد که در پی این عمل، کسب و کار رونق گرفته و خدمات بالا می رود. مهمترین مزایای شرکت خدماتی سئو این بوده که تمامی تجربه خود را در وب سایت ها اعمال کرده تا در موتورهای جستجوگر بینگ و گوگل ترافیک ایجاد کنند. متخصصین حرفه ای در شرکت خدماتی سئو کارهای گسترده و تاکتیک های موثری را برای انتخاب استراتژی و بررسی سایت ارائه می دهند.
بسیاری از افراد که در فضاهای آنلاین دارای وب سایت هستند از درک فعالیت های شرکت خدماتی سئو عاجز بوده و به خوبی قادر نیستند تا بفهمند که این چنین شرکت ها چه پیشبردی برای وب سایت آنها دارد. در واقع باید گفت که طبق آمارهای به دست آمده ۹۳ درصد از کابران نتیجه فضای آنلاین را با یک جستجو شروع می کنند در صورتی که تنها ۴۷ درصد از کاربران مقصود خود را در سه نتیجه ی اول جستجو آغاز می کنند.
به طور کلی شرکت خدماتی سئو به دو دسته اصلی سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه دسته بندی می شود. که منظور این دو مفهوم در شرکت سئو این بوده که سئو کلاه سفید سایت را با راه های قانونی و تکنیک های صحیح به افزایش رتبه رسانده اما سئو کلاه سیاه سایت را با روش های نادرست و غیر منطقی به رتبه های بالا خواهد رساند که در اندک زمانی این گونه وب سایت ها از طرف گوگل شناخته شده و موجب پرداخت جرایمی خواهند شد. اما در به کار گرفتن سئو کلاه سفید گوگل ۲۰۰ فاکتور را برای وب سایت استفاده می کند که برخی از این فاکتورها عبارتند از: امنیت داشتن وب سایت، بالا بردن وب سایت در سرعت بارگذاری، کیفیت داشتن محتوای صفحات، حضور داشتن در شبکه های اجتماعی، دارا بودن بک لینک هایی با بهترین کیفیت، بهینه سازی تصویرهایی که در وب سایت موجود هستند، استفاده نمودن از داده هایی که ساختار یافته هستند و...که شرکت های سئو در بهینه سازی هر چه بیشتر این موارد تمامی تجربه و تلاش خود را اعمال می نمایند.
بازاریابی دیجیتال در واقع به فعالیت هایی گفته می شود که با استفاده از ابزارهای دیجیتالی صورت می گیرند و هدف از آن ها این است که یک محصول و یا یک خدمات به کاربران و مشتری ها معرفی شود. اگر امروزه کمی در فضای مجازی فعالیت داشته باشید حتما تا به حال با چنین بازاریابی هایی برخورد داشته اید، دیجیتال مارکتینگ به تمامی فعالیت هایی گفته می شود که در این فضا به معرفی یک محصول و تبلیغات آن می پردازند. به عنوان مثال فرض کنید که وارد یک پیج اینستاگرام شده اید و مشاهده می کنید که این پیج یک محصول را معرفی کرده و درباره ویژگی های آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار داده است و به شما نیز توصیه کرده است که حتما این محصول را خریداری کنید. به این کار بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ گفته می شود که مزایای بسیار زیادی را هم برای مشتریان و هم برای کسب و کارها دارد که در ادامه بیشتر با این مزایا آشنا خواهیم شد و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.
استفاده از این ابزارها مزایای بسیار زیادی را برای شما دارد، به عنوان مثال شما با استفاده از آن ها می توانید به راحتی به مخاطبین خود دسترسی داشته باشید و در نتیجه نیازی ندارید که زمان زیادی را صرف ارتباط با مشتریان و جامعه هدف خود کنید، شما می توانید محتوای تبلیغاتی و یا معرفی محصولات خود را خیلی سریع در بهترین فرمت و کیفیت در اختیار آنها قرار دهید. علاوه بر این شما با استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در واقع این امکان را در اختیار مشتری های خود قرار می دهید که نظر خود را درباره محصولات و یا خدمات شما در اختیار شما قرار دهند تا بتوانید در راستای پیشرفت و افزایش کیفیت محصولات و خدمات خود گام بردارید. هزینه نسبتا کمتر یکی دیگر از مزایای این نوع بازاریابی است که باعث می شود تا شما بتوانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید، این موضوع علی الخصوص در کسب و کارهای نوپا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که این کسب و کارها معمولا نمی توانند در روزهای شروع فعالیت خود هزینه زیادی را صرف تبلیغات کنند.
عامل موفقیت شما در بازاریابی دیجیتال این است که بتوانید استراتژی مناسبی را برای کار خود داشته باشید و برنامه ریزی خود را نیز براساس همین استراتژی بچینید. برای داشتن یک استراتژی خوب شما در ابتدا باید یک سایت و یا پروتال خوب داشته باشید، بتوانید محتوای خوبی را برای وب سایت خود تهیه کنید، صفحات مختلفی را در شبکه های اجتماعی مختلف داشته باشید تا بتوانید به شکل بهتری با کاربران خود ارتباط برقرار کنید، سعی کنید که اقدام به تولید اینفوگرافیک درباره کسب و کار خود کنید و برخی از اقدامات دیگر که می توانند در این مسیر به شما کمک کنند.